u l o v e m e n o w. Powered by Blogger.
Home » , , » surat anaknya untuk mak tersayang...

surat anaknya untuk mak tersayang...

WARKAH BUAT IBU...

Mak.....

Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....

Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,

Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan

sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.....

itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni

Sejak kiter dewasa.....

dan itu juga terakhir kali nya.

Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....

nak tinggal kan anak2 mak.....

nak tinggal kan dunia fana ni.....

mak macam dah sedia.....

Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam tikar mengkuang 3helai.....

Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu..... tanpa rasa mengantuk,

tanpa rasa letih..... kakak pun rasa hairan..... mak tak penah buat

gitu..... pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak..... tapi mak

seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu Siaran siam..... kengkadang

siaran indonesia...mak terus tekun menganyam... Rupanya tikar yang telah

mak siapkan tu di gunakan untuk

mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....

pastu mak jemur karpet-karpet...

pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong..

rupanya kat situ jenazah mak diletakkan.. paling menarik sekali mak

bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak.. ada kat dalam

almari..... ada kat dalam dalam beg..... ada dalam ASB..... ada kat

dalam Tabung Haji.. mak cakap tak berapa cukup lagi.... ada kat dalam

gulung tikar..... masa tu mak perasan takk..?? kiter gelak sakan bila

mak bgtau duit dalam gulung tikar... kiter kata mak ni memang pesenn

lama laaa... mak cuma gelak jer... eemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....

Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....

bila malam tu kiter sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan. Akak dan

abang kat kampong semua dah pujuk..... mak tetap takmau pi hospital.....

dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk... Mak kata mak

takmau duduk dalam hospital..... tapi kiter berkeras juga pujukk.. nanti

di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak.. kat rumah kami hanya mampu

sapu minyak dan urut jer.. Mak tetap tak bersetuju.....mak memang

degil... tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu.. Tapi

akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk.... mak sakit perut sampai

nak sentuh perut mak pon sakit kami adik beradik sepakat hantar juga mak

ke hospital.....

Mak.....

amponkan kami semua...

kami nak mak sehat...

kami sayang mak...

kami tak mau mak sakit...

kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....

ampon kan kami yer mak....

Mak.....

Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir

kali mak naik kereta kiter... Masih terbayang betapa ceria dan

gembiranya mak, kiter kata nak beli kereta.... Mak asyik tanya

ajer..cukup ker duitt.. kiter jawab pula...kalau tak cukup, mak kan

banyak duit... mak gelak ajerr..... Lepas tu bila kereta kiter

sampai.....mak buat kenduri

kesyukuran.....

Dan kiter masih ingat lagi...bila kiter eksiden

Terlanggar kelinn naik motor.....

Punya la kiter takut...kiter warning kakak kiter jangan Sesekali bgtau

kat mak..... Bila balik sahaja kampong....kiter cepat-cepat simpan keta

dalam garaj..... Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanya

kenapa...? Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau... Maafkan kiter

kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar... mak, kiter menipu mak

kan...ampon kan kiter....

Mak.....

Jam 4.30 pagi 19/08/1999

Bila tiba aja kat hospital....nurse tengah balut mak dengan kain

putih..... mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...

Mesti mak nampak abang cium dahi mak..... Mesti mak nampak akak baca doa

untuk mak.... Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...

mesti mak nampak semua tu kann...kann..kannn Mak tau tak.... Pagi tu

balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh

sedar... Adik kat sebelah diam melayan perasann... Kenangan bersama mak

berputar dalam kepala ini... jalan di depan terasa makin kelam.....

airmata dah tak mampu di tahan.... Masa tu seandainya apa-apa terjadi di

jalan itu kiter rela... Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai

juga... disebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu

lenggang..kosong....sekosong hati ini..... Sepanjang perjalanan terasa

kedinginan subuh itu lain benar suasananya..... terasa syahdu dan sayu

gitu...dinginnnn....

Mak.....

Kiter masih ingat lagi...

Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...

Jam 11.00 pagi mak di mandi kan....

Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....

Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....

Kiter gosok kaki mak perlahan lahan..... Mak perasan tak...? Makcik yang

mandikan mak tu pujuk kiter..... Dia kata..." dikk...jangan

nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.." Bila

makcik tu kata gitu...lagi laaaa laju airmata ni..tapi kiter kawal

supaya tak menitik Atas mak....

Mak.....

Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....

kiter nangis ni.....

Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....

Takder orang yang bangun lagi.....

kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh"

kiter sedih...kiter rindu kat mak..!

Takpa la.....nanti bila kita selesai sembanyang subuh, kiter baca yassin

untuk mak.mak tunggu ya...!

Mak..

Sebelum muka mak di tutup buat selamanya....

Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali

terakhir.... Semua orang kata mak seolah2 senyum aja... Mak rasa

tak....masa tu kiter sentuh dahi mak.... kiter rasa sejukkkk sangat dahi

makk..... Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya.... kiter

tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar... Airmata kiter

tak boleh tahan.... Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat

jenazah untuk mak... tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite

sebak.... Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah.... Akak pula

dah terkulai dlm pelukan makcik... badan akak terasa panas...

makk...anak mak yang seorang tu demam.... Mak tauu...cuma akak sorang

saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan...

Mak.....

Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...

Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas maghrib

anak mak ini berendam airmata... Dan sampai satu tahap....masa tu malam

jumaat selepas maghrib... Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan....

entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa

lagi... semakin kiter tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat

dibendung... Mak tauu...kiter cuba bertahan... memujuk diri sendiri tapi

tak juga reda... Kiter rasa nak telefon mak... nak cakap dengan mak....

anak mak yang ni dah tak betul kan..???? Dan akhirnya dalam sedu sedan

itu kiter telefon kampong... Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis

lagi... Puas la kakak memujuk kiter... Akak kata..." tak baik laa nangis

aje..doa lah untuk mak..nanti kalau gini ajer mak yang susah kat sana.."

Dan akhirnya akak juga nangis..... Agaknya mak nampak adegan tu... sebab

malam jumaat kata orang roh balik rumahh... mengharap sedekah dari anak2

nya...

Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa menusuk

sehingga ke hulu hati... rasa nyilu sangat....

menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni.... Sampai

sekarang bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah al-fatihah kiter

berikan.....

Mak....

cukup la sampai sini dulu....

kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....

kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...

selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan...

kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...

esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....

Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...

pastu kawan kiter bgtau...simpan je buat kenangan..

Kiter cuma tau alamat ni aje...

Takper yer mak...kiter kasi orang lain baca...

Kiter stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...

akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana

membesarkan kiter... memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai

masuk sekolah.. sampai masuk universiti.. sampai kiter boleh rase naik

kapal terbang... boleh rasa duduk kat negara orang... Sampai akhir hayat

ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih.

Yang Benar

Anak mak yang dah tak degil

(,")♥(",)

0 cElOtEh masyarakat:

Post a Comment

mari melabel

wanita (14) kasih (13) pedoman (13) kawan (11) mak ku syg (11) peringatan (11) sayang (11) cinta (9) makan2 (9) danial (8) LuRve (7) kawen (7) jalan2 (6) renungan (5) UtmSkudai (4) geram (4) kawen... (3) BKN 4284 (2) abah (2) atuk... (2) huhu (2) klakar (2) lelaki (2) palapes (2) perasaan (2) ramdhan (2) raya (2) rindu (2) tag (2) tensen (2) 28032010 (1) HIV (1) Rasulullah s.a.w (1) about 2 years ago.. (1) admire (1) anak (1) aurat (1) baby (1) besaQ (1) cikgu (1) comel (1) contest (1) dongeng (1) dot (1) esaimen (1) family (1) gemuk (1) gugur (1) hampir2 (1) hariTua (1) hipokrit (1) impian (1) jodoh (1) keliru (1) kiamat (1) konvo (1) kuciwa seketika... (1) mandi (1) mati (1) murtad (1) naseb2 (1) panduan (1) pantun (1) risik (1) rumah (1) rumate... (1) senyum (1) stalker (1) tunang (1) udang (1) ungu (1) wasiat (1)

cHUrpcHUrp

There was an error in this gadget

l o v e m e o r n o t

  © NOME DO SEU BLOG

Design by Emporium Digital