u l o v e m e n o w. Powered by Blogger.
Home » , , » Must read…so touching …

Must read…so touching …

IBU MISALI


OLEH NORHASHIMAH HASHIM

PENERIMA ketiga berjalan perlahan-lahan turun dari pentas. Di lehernya,
telah terkalung pingat "Ibu Misali". Tangan kanannya menggenggam erat satu
sampul dan segulung sijil. Tangan kirinya pula memegang beberapa hadiah
iringan. Anaknya setia melangkah di sisi.

"Sekarang ...," suara pengacara majlis bergema kembali, "Tibalah kita
kepada penerima anugerah "Ibu Misali" yang terakhir. Penerima ini agak lain
daripada yang lain dan sungguh istimewa. Untuk itu, dipersilakan Puan
Afifah Rashid naik ke pentas bersama- sama Cik Nurul Humairah, untuk tampil
memperkenalkan ibunya. Dipersilakan. "

Mataku tercari-cari pasangan ibu dan anak yang bakal mengambil tempat itu.
Di barisan penonton paling hadapan, aku dapati seorang anak gadis berkulit
hitam manis dan bertubuh tinggi lampai, sedang berusaha memujuk seorang
wanita dalam lingkungan usia 60-an untuk bangun.

Aneh, kenapa ibu yang seorang ini nampaknya begitu keberatan untuk naik ke
pentas? Kenapa dia tidak seperti tiga orang penerima sebelumnya, yang
kelihatan begitu bangga menapak naik ke pentas, sebaik sahaja mereka dijemput?

Hampir lima minit kemudian, barulah tampak si anak gadis yang memakai
sepasang kebarung bertanah ungu dan berbunga merah jambu serta bertudung
ungu kosong, bersusah payah memimpin ibunya naik ke pentas.

Ibu itu pun menduduki kerusi yang telah diduduki oleh tiga orang penerima
sebelumnya. Anak gadis itu kemudiannya beredar ke pembesar suara. Dia
beralih pandang kepada ibunya yang hanya tunduk memerhati lantai pentas.

'Pelik sungguh ibu yang seorang ini. Lagaknya bukan lagak orang yang akan
menerima anugerah. Dia tak ubah seperti seorang pesalah yang sedang menanti
hukuman. Duduknya serba tak kena. Sekejap beralih ke kanan, sekejap
berpusing ke kiri. Tangannya menggentel-gentel baju kurung biru muda yang
dipakainya.'

Dehem si anak dalam pembesar suara membuat aku sedikit tersentak.

Tumpuanku yang sekian lama terhala ke pentas, aku alihkan pada buku notaku..
Aku menconteng-conteng helaian yang masih putih bersih itu untuk memastikan
penku dalam keadaan yang baik. Kemudian, aku memeriksa kameraku. Filemnya
masih ada. Baterinya masih dapat bertahan.

Sempat juga aku mengerling rakan-rakan wartawan dari syarikat akhbar dan
majalah lain yang duduk di kiri kananku. Nampaknya, pen sudah berada dalam
tangan masing-masing. Mata mereka sudah terarah kepada ibu di atas pentas
dan anak yang sudah pun memulakan bicaranya dengan bismillah dan, memberi
salam.

Aku tersenyum dan mengangguk kepada rakan- rakan wartawan yang duduk semeja
denganku. Tetapi, senyuman dan anggukanku sudah tidak sempat mereka balas.
Aku lantas mengemaskan dudukku mencari posisi yang paling selesa.

"Pertama sekali, saya ingin memanjatkan rasa syukur ke hadrat Allah, kerana
dengan izin-Nyalah saya dan, mak berada dalam majlis yang gilang-gemilang
ini. Seterusnya, saya ingin merakamkan penghargaan saya kepada pihak
penganjur yang telah mempertimbangkan mak saya sebagai, salah seorang
penerima anugerah "Ibu Misali" tahun ini."


Suasana menjadi sunyi. Hadirin memberi tumpuan sepenuhnya kepada percakapan
gadis itu.

"Sebetulnya, ketika saya kecil, saya memang membenci mak. Darjah kebencian
itu meningkat setelah saya mendapat tahu Puan Afifah hanyalah mak angkat
saya. Pada masa yang sama, saya merasakan sayalah anak yang paling malang ,
disisihkan oleh ibu sendiri, dan diperhambakan pula oleh mak angkat untuk
membantu menjaga anak-anak kandungnya"


"Membantu menjaga anak- anak kandungnya? Mungkin, persoalan itu sedang
pergi balik dalam benak tuan-tuan dan puan-puan sekarang. Persoalan itu
pasti akan terjawab sebentar lagi, apakala saya mempertontonkan rakaman
video yang memaparkan kehidupan anakanak kandung mak... Sebelum itu, saya
harus menegaskan bahawa anak-anak yang bakal hadirin lihat nanti bukan
terdiri daripada doktor, peguam, jurutera, pensyarah, ahli perniagaan,
pemimpin masyarakat, dan guru, seperti mana anak ketiga-tiga "Ibu Misali"
yang baru menerima anugerah sebentar tadi."

Suara hadirin yang kehairanan mula kedengaran.

"Inilah dia abang-abang dan kakak- kakak saya!" suara hadirin semakin
kedengaran. Mereka tidak dapat membendung rasa kekaguman.

"Yang mengeluarkan berbagai-bagai bunyi itu, Abang Long. Yang sedang
merangkak ke sana ke mari itu, ialah Kak Ngah. Yang sedang mengesot ke
ruang tamu itu, ialah Abang Alang. Yang sedang berjalan sambil berpaut pada
dinding itu, ialah Kak Anjang. Yang sedang berjalan jatuh dari dapur ke
dalam bilik itu, ialah Abang Andak."

"Seperti yang tuan-tuan dan puan-puan saksikan, tahap kecacatan fizikal dan
mental abangabang dan, kakak-kakak saya tidak sama... Daripada yang tidak
boleh bercakap dan bergerak langsung, seperti bayi yang baru lahir
hinggalah kepada yang boleh berjalan jatuh dan, bercakap pelat-pelat,
seperti budak berumur satu atau, dua tahun."

Hadirin yang sebentar tadi bingit suaranya kini terdiam kembali. Mereka
menonton video yang sedang ditayangkan itu dengan khusyuknya.

"Untuk pengetahuan semua, abang-abang dan kakak-kakak saya, telah
menjangkau usia 20-an dan, 30-an. Namun, meskipun telah dilatih dengan
sungguh-sungguh, mereka masih belum pandai mengurus makan minum dan berak
kencing mereka sendiri. Lihatlah betapa sukarnya mak hendak melayan makan
dan, pakai mereka."

"Sewaktu saya berusia enam atau, tujuh tahun, saya sering mencemburui
abang-abang, dan kakak-kakak kerana mereka, mendapat perhatian istimewa
daripada mak. Saya iri hati melihat mak memandikan mereka. Saya sakit hati
melihat mak menyuap mereka. Sedang saya disuruh buat semua itu sendiri."

"Mirah dah besar, kan ? Mirah dah boleh uruskan diri Mirah sendiri, kan ?"
Lembut nada suara mak tiap kali dia memujuk saya. Namun, kelembutan itu
telah menyemarakkan api radang saya

"Tapi, mak tak adil!" Saya kerap membentak. "Mak buat segalagalanya untuk
kakak- kakak dan abang- abang. Kalau untuk Mirah, mak selalu berkira!"

"Mirah, abang-abang dan kakak-kakak Mirah tidak secerdas Mirah. Mereka
cacat!" Berkali-kali mak menegaskan kepada saya. "Sebab itulah mak terpaksa
membantu mereka."


"Mereka cacat apa, mak?" Saya membeliakkan mata kepada mak. "Semua anggota
mereka cukup. Kaki dan tangan mereka tidak kudung. Mata mereka tidak buta.
Yang betulnya, mereka malas, mak!"

"Mirah ... Mirah belum faham, sayang." Suara mak akan menjadi sayu tiap
kali dia mempertahankan kakak-kakak dan abang-abang saya. Tetapi, kesayuan
itu tidak pernah mengundang rasa simpati saya.

"Apabila difikirkan kembali, saya merasakan tindakan saya itu terlalu
bodoh. Abang-abang dan kakak-kakak tak pernah kacau saya. Mak pun cuma
sekali-sekala saja meminta bantuan saya menyuapkan mereka makan atau
menukar kain lampin mereka. Itu pun saya tidak pernah ikhlas menolong.
Saya akan merungut tidak henti-henti sepanjang masa saya melakukan itu.
Jika makanan yang saya suap tumpah atau jika abang-abang dan kakak-kakak
terkencing atas tangan saya, ketika saya sedang menyalin kain lampin
mereka, tangan saya ringan saja mencubit atau menampar mereka. Saya tahu
mereka tidak pandai mengadu perbuatan jahat saya kepada mak. Ketika itu,
memang saya langsung tidak punya rasa hormat kepada abang-abang dan
kakak-kakak. Kepada saya, kehadiran mereka menyusahkan hidup saya."

"Hantarlah abang-abang dan kakak-kakak ke rumah kebajikan, mak." Saya
pernah mengusulkan kepada mak, ketika saya berusia sepuluh tahun.
"Lepas itu, mak dan ayah boleh hidup senang-lenang macam mak dan ayah orang
lain. Mirah pun takkan rasa terganggu lagi."

"Mereka anak-anak mak, Mirah. Jadi, maklah yang patut jaga mereka, bukan
petugas-petugas di rumah kebajikan." Begitu reaksi mak setiap kali saya
mencadangkan hal itu.

"Saya langsung tidak menghormati, apatah lagi mengagumi pendirian mak.
Mak memang sengaja menempah masalah. Mak tidak menghargai jalan keluar yang
telah sedia terentang di hadapannya."

"Rasa geram dan marah saya sampai ke puncaknya, semasa saya berusia dua
belas tahun. Pada hari itu, mak demam teruk hingga tidak dapat bangun. Ayah
terpaksa ambil cuti untuk membawa mak ke klinik. Lalu, saya ditinggalkan
untuk menjaga abang-abang dan kakak-kakak di rumah.
Sebelum meninggalkan rumah, biarpun dalam keadaan yang lemah, berkali-kali
mak sempat berpesan kepada saya, agar jangan lupa memberi abang-abang dan
kakak-kakak makan, dan menukar kain lampin mereka."

Suasana dewan terus sunyi. Hadirin masih khusyuk mendengar cerita gadis itu.

"Itulah kali pertama saya ditinggalkan bersama-sama abang-abang dan
kakak-kakak, selama lebih kurang lima jam. Jangka masa itu cukup
menyeksakan. Kebetulan pada hari itu, abang-abang dan kakak-kakak
benar-benar mencabar kesabaran saya. Entah mengapa Abang Long enggan makan.
Jenuh saya mendesaknya. Abang Alang dan Kak Ngah pula asyik mencirit saja.
Letih saya menukar kain lampin mereka. Abang Andak pula, asyik main air
ketika saya memandikannya. Basah lencun baju saya dibuatnya. Kak Anjang
pula, asyik sepahkan nasi dan tumpahkan air.
Penat saya membersihkannya. "


"Apabila mak dan ayah pulang, saya sudah seperti kain buruk, tubuh saya
lunyai. Saya sudah tidak berupaya melihat muka mak dan ayah. Saya terus
melarikan diri ke rumah ibu kandung saya, yang terletak di sebelah rumah
mak. Begitulah lazimnya. Apabila fikiran saya terlalu kacau, saya akan ke
rumah ibu untuk mencari ketenangan."

"Ibu!" Saya menerpa masuk lalu memeluk ibu. "Kenapa ibu bagi Mirah kepada
mak? Kalau ya pun ibu tidak suka Mirah, bagilah Mirah pada orang lain yang
lebih menyayangi Mirah, bukan mak."

"Mirah!" Ibu merangkul saya. " Kan dah berkali-kali ibu tegaskan yang ibu
bagi Mirah kepada mak bukan kerana ibu tak sayang Mirah."

"Lazimnya ibu akan membuka kembali lipatan sejarah hidupnya apabila situasi
itu berlaku. Ibu ialah kakak mak. Ibu sakit teruk setelah melahirkan saya.
Selama berbulan-bulan ibu terlantar di hospital, mak yang telah menjaga
saya. Setelah ibu sembuh, ibu dapat lihat sendiri betapa gembiranya mak
dapat menjaga seorang anak normal.

Justeru, ibu tidak sampai hati hendak memisahkan kami."

"Ibu telah berasa betapa nikmatnya menjaga tujuh orang anak yang pintar dan
cerdas. Jadi, biarlah nikmat itu turut dirasakan oleh mak pula dengan
menjaga Mirah. Lagipun, dengan menyerahkan Mirah kepada mak, ibu masih
dapat melihat Mirah membesar di hadapan mata ibu, walaupun Mirah tinggal
bersama-sama mak. Dari pemerhatian ibu, ibu rasa, mak lebih menyayangi
Mirah berbanding dengan anak anaknya yang lain."

"Sayang apa? Ibu tahu tak yang rumah tu macam neraka bagi Mirah? Ibu tahu
tak yang Mirah ni tak ubah seperti hamba di rumah tu?"

"Jangan besar-besarkan perkara yang kecil, Mirah. Ibu tahu sekali-sekala
saja mak membebankan Mirah dengan kerja-kerja rumah dan tugas menjaga
abang-abang dan kakak-kakak Mirah. Itu pun Mirah buat tidak sesungguh hati.
Nasi mentahlah, lauk hanguslah, abang-abang, dan kakak-kakak kena lempanglah."

"Mak adu semua kepada ibu, Ya?" Saya masih mahu berkeras meskipun saya tahu
saya bersalah.

"Mak jarang-jarang mengadu keburukan Mirah kepada ibu. Ibu sendiri yang
kerap mengintai Mirah dan melihat bagaimana Mirah melaksanakan suruhan mak."

"Saya tunduk. Saya sudah tidak sanggup menentang mata ibu."

"Ibu malu, Mirah. Ibu mengharapkan kehadiran Mirah di rumah mak kau itu
dapat meringankan penderitaan mak.

Tetapi, ternyata kehadiran Mirah di rumah itu menambahkan beban mak."

"Saya benar-benar rasa terpukul oleh kata-kata ibu."

"Ibu rasa, apa yang telah mak beri kepada Mirah, jauh lebih baik daripada
apa yang diberi kepada anak-anaknya sendiri. Mirah dapat ke sekolah.
Kakak-kakak dan abang-abang Mirah hanya duduk di rumah. Mirah dapat banyak
pakaian cantik. Sedang anak-anak mak yang lain pakaiannya itu-itulah juga.
Setiap kali Mirah berjaya dalam peperiksaan, mak sungguh gembira. Dia akan
meminta ibu tolong menjaga abang-abang dan kakak-kakak kerana dia nak lihat
Mirah terima hadiah."

"Saya tidak sanggup mendengar kata-kata ibu selanjutnya, bukan kerana saya
tidak mengakui kesalahan saya, tetapi kerana saya benar-benar malu."

"Saya meninggalkan rumah ibu bukan kerana berasa tersisih daripada ibu
kandung sendiri, atau berasa kecewa sebab tidak mendapat pembelaan yang
diharap- harapkan. Saya meninggalkan rumah ibu dengan kesedaran baru."
"Sesampainya saya ke rumah tempat saya berteduh selama ini,saya dapati mak
yang belum sembuh betul sedang melayan kerenah abang-abang dan kakak-kakak
dengan penuh sabar. Saya terus menghilangkan diri ke dalam bilik kerana
saya dihantui oleh rasa bersalah. Di dalam bilik, saya terus resah-gelisah.... "

"Mirah," panggilan lembut mak seiring dengan bunyi ketukan di pintu bilik
saya. "Mirah."

"Saya cepat-cepat naik ke atas katil dan memejam mata, pura-pura tidur."

"Sejurus kemudian, terdengar bunyi pintu bilik saya dibuka. "Mirah dah
tidur rupa-rupanya! Kesian. Tentu Mirah letih menjaga abang-abang dan
kakak- kakak semasa mak, ke klinik siang tadi. Maafkan mak, sayang. Mak
tahu Mirah masih terlalu muda untuk memikul beban seberat itu. Tapi,
keadaan benar- benar terdesak pagi tadi, Mirah. Mak janji, lain kali mak
tak akan kacau Mirah lagi. Mak akan meminta ibu atau orang lain menjaga
abang- abang dan kakak-kakak kalau mak terpaksa tinggalkan rumah"

Sepanjang mak berkata-kata itu, tangan mak terus mengusap-usap dahi saya.
Suara mak tersekat-sekat. Saya terlalu ingin membuka mata dan menatap wajah
mak ketika itu.

"Mirah, mak tahu Mirah tak bahagia tinggal bersama-sama mak."

Suatu titisan air mata gugur di atas dahi saya. Kemudian, setitik lagi
gugur di atas pipi saya. Selepas itu, titisan-titisan itu kian rancak gugur
menimpa serata muka dan leher saya.

"Walau apa pun tanggapan Mirah kepada mak, bagi mak, Mirah adalah
segala-galanya. Mirah telah menceriakan suasana dalam rumah ini. Mirah
telah menyebabkan mak berasakan hidup ini kembali berharga. Mirah telah. ..."

"Mak!" Saya lantas bangun lalu memeluk mak. Kemudian, tiada kata-kata yang
lahir antara kami. Yang kedengaran hanyalah bunyi sedu-sedan dan esak tangis.


Peristiwa pada hari itu dan, pada malamnya telah mengubah pandangan saya
terhadap mak, abang-abang dan kakak-kakak. Saya mula merenung dan menilai
keringat mak. Saya mula dapat menerima keadaan kakak- kakak dan abang-
abang serta belajar menghormati dan, menyayangi mereka.

Keadaan dewan menjadi begitu sunyi seperti tidak berpenghuni sejak gadis
itu berbicara.

Setelah meraih kejayaan cemerlang dalam peperiksaan penilaian darjah lima ,
saya telah ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat menengah, di
sebuah sekolah berasrama penuh. Saya telah menolak tawaran tersebut.

"Kenapa Mirah tolak tawaran itu?"

"Bukankah di sekolah berasrama penuh itu Mirah boleh belajar dengan sempurna?"

"Betul tu, Mirah. Di sana nanti Mirah tak akan berdepan dengan gangguan
daripada abang-abang dan kakak-kakak! "

"Mirah tak menyesal ke, kemudian hari nanti?"

Bertubi-tubi mak dan ayah menyoal. Mata mereka tidak berkelip-kelip
memandang saya.

"Mak, ayah." Saya menatap wajah kedua-dua insan itu silih berganti.

"Mirah ingin terus tinggal di rumah ini. Mirah ingin terus berdamping
dengan mak, ayah, abang-abang dan kakak-kakak. "

"Tapi, boleh ke Mirah buat ulang kaji di rumah? Pelajaran di sekolah
menengah itu, bukannya senang." Mak masih meragui keupayaan saya.

"Insya-Allah, mak. Mirah rasa, Mirah dapat mengekalkan prestasi Mirah
semasa di sekolah menengah nanti," balas saya penuh yakin.

Mak dan ayah kehabisan kata-kata. Mulut mereka terlopong. Mata mereka terus
memanah muka saya. Garis-garis kesangsian masih terpamer pada wajah mereka.
Sikap mak dan ayah itu telah menguatkan azam saya untuk terus menjadi
pelajar cemerlang, di samping menjadi anak dan adik yang baik.


Selama di sekolah menengah, mak sedapat mungkin cuba membebaskan saya
daripada kerjakerja memasak dan mengemas rumah, serta tugas menjaga makan
pakai abang-abang dan kakak-kakak kerana takut pelajaran saya terganggu.
Sebaliknya saya lebih kerap menawarkan diri untuk membantu, lantaran
didorong oleh rasa tanggungjawab dan timbang rasa.

Gadis yang bernama Nurul Humairah itu terus bercerita dengan penuh
semangat, apabila melihatkan hadirin di dalam dewan itu mendengar ceritanya
dengan penuh minat.

"Saya terpaksa juga meninggalkan rumah sewaktu saya melanjutkan pelajaran
di Universiti Kebangsaan Malaysia . Di sana saya membuat pengkhususan dalam
bidang pendidikan khas. Bidang ini sengaja saya pilih kerana saya ingin
menabur bakti kepada segelintir pelajar yang kurang bernasib baik. Di
samping itu, pengetahuan yang telah saya peroleh itu, dapat saya manfaatkan
bersama untuk abang-abang dan kakak-kakak. "

"Kini, telah setahun lebih saya mengharung suka duka, sebagai seorang guru
pendidikan khas di kampung saya sendiri. Saya harus akui,segulung ijazah
yang telah saya miliki tidak seberapa nilainya, berbanding dengan
mutiara-mutiara pengalaman yang telah mak kutip sepanjang hayatnya."

"Sekarang, saya lebih ikhlas dan lebih bersedia untuk menjaga abang-abang
dan kakak-kakak. Pun begitu, hati ini sering tersentuh apabila beberapa
kali saya terdengar perbualan mak dan Ayah."

"Apa akan jadi kepada kelima-lima orang anak kita itu lepas kita tak ada,
bang?" suara mak diamuk pilu.

Ayah akan mengeluh, kemudian berkata, "Entahlah. Takkan kita nak harapkan
Mirah pula?"

"Mirah bukan anak kandung kita." Mak meningkah. "Kita tak boleh salahkan
dia kalau dia abaikan abang-abang dan kakak-kakaknya."

"Mirah nak tegaskan di sini, mak, yang Mirah akan membela nasib abang-abang
dan, kakak-kakak lepas mak dan ayah tak ada. Ya, memang mereka bukan
saudara kandung Mirah. Tapi, tangan yang telah membelai tubuh Mirah dan
tubuh mereka adalah tangan yang sama. Tangan yang telah menyuapkan Mirah
dan mereka, juga tangan yang sama. Tangan yang memandikan Mirah dan mereka,
adalah tangan yang sama, tangan mak."

Kelihatan gadis yang berkebarung ungu, berbunga merah jambu itu, tunduk
sambil mengesat air matanya dengan sapu tangannya. Kebanyakan hadirin,
khususnya wanita turut mengesat air mata mereka.

Gadis itu menyambung bicaranya. Tiga bulan lalu, saya terbaca mengenai
pencalonan anugerah "Ibu Misali" dalam akhbar. Saya terus mencalonkan mak,
di luar pengetahuannya. Saya pasti, kalau mak tahu, dia tidak akan
merelakannya. Saya sendiri tidak yakin yang mak akan terpilih untuk
menerima anugerah ini, sebab anak- anak mak bukan terdiri daripada
orang-orang yang disanjung masyarakat, seperti lazimnya anak- anak "Ibu
Misali" yang lain.

"Lorong dan denai kehidupan yang orang-orang seperti mak lalui mempunyai
banyak duri dan, ranjau berbanding dengan ibu-ibu lain. Betapa keimanan mak
tidak tergugat biarpun berdepan dengan dugaan yang sebegini hebat. Tiada
rasa kesal. Tiada rasa putus asa. Tidak ada salah-menyalahkan antara mak
dan ayah."

"Maafkan Mirah sekali lagi, mak. Hingga ke saat- saat terakhir tadi, mak
masih tidak menyenangi tindakan Mirah mencalonkan mak, untuk menerima
anugerah ini. Mak merasakan diri mak terlalu kerdil lebih-lebih lagi
setelah mak mendengar pengisahan "Ibu Misali" pertama, kedua dan ketiga.
Berkali-kali mak tegaskan yang mak menjaga anak-anak mak bukan kerana
mahukan anugerah ini, tapi kerana anak-anak adalah amanah Tuhan."

"Saya ingin jelaskan di sini bahawa saya mencalonkan mak untuk anugerah
ini, bukan dengan tujuan merayu simpati. Saya cuma berharap kegigihan dan
ketabahan mak akan dapat direnung oleh ibu-ibu lain, terutama ibu-ibu muda
yang senang-senang mendera dan mencampakkan anak mereka yang cornel,
segar-bugar serta sempurna fizikal dan, mental."

"Sebagai pengakhir bicara, sekali lagi saya ingin merakam penghargaan saya
kepada pihak penganjur, kerana telah mempertimbangkan mak saya sebagai
salah seorang penerima anugerah "Ibu Misali" tahun ini. Semoga pemilihan
mak ini akan memberi semangat baru kepada ibu-ibu lain yang senasib dengan
mak."

"Sekian, wassalamualaikum warahmatullah. "

Gadis itu beredar meninggalkan pembesar suara.

Penku telah lama terbaring.. Buku notaku telah lunyai dek air mataku
sendiri. Bahuku dienjut-enjut oleh sedu- sedanku. Pandanganku menjadi
kabur. Dalam pandangan yang kabur-kabur itu, mataku silau oleh pancaran
cahaya kamera rakan semejaku. Aku segera mengangkat kameraku dan menangkap
gambar secara rambang tanpa mengetahui sudut mana atau, apa sebenarnya yang
telah menarik perhatian wartawan-wartanan lain.

'Bertenang. Kau di sini sebagai pemberita. Kau seharusnya berusaha mendapat
skop yang baik, bukan dihanyutkan oleh perasaan kau sendiri.'
Terdengar pesanan satu suara dari dalam diriku.

Lantas, aku mengesat air mataku. Aku menyelak buku notaku mencari helaian
yang masih belum disentuh oleh air mataku. Aku capai penku semula.

"Demikianlah kisah pelayaran seorang ibu di samudera kehidupan yang tidak
sunyi dari ombak dan badai. Sekarang, dijemput Yang Berbahagia Puan Sri
Salwa Najwa dengan diiringi oleh Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan "Ibu
Misali" untuk menyampaikan anugerah "Ibu Misali" serta beberapa hadiah
iringan kepada Puan Afifah Rashid. Yang Berbahagia Puan Sri dipersilakan."

Nurul Humairah membantu maknya bangun. Kemudian, dia memimpin maknya
melangkah ke arah Yang Berbahagia Puan Sri Salwa Najwa. Lutut maknya
menggeletar. Namun begitu kerana dia tidak berdaya menahan perasaannya dia
terduduk kembali di atas kerusi.

Melihatkan itu, Yang Berbahagia Puan Sri Salwa Najwa sendiri datang
mendapatkan Puan Afifah, lalu mengalungkan pingat itu. Setelah itu, beliau
menyampaikan beberapa hadiah iringan. Air mata Puan Afifah berladung.

Tepukan gemuruh bergema dari segenap penjuru dewan. Sejurus kemudian,
seorang demi seorang penerima anugerah "Ibu Misali" sebelumnya, naik ke
pentas bersalaman dan berpelukan dengan Puan Afifah. Bertambah lebatlah
hujan air mata penerima anugerah "Ibu Misali" yang terakhir itu.



chenta is nothing tanpa awak!!!

0 cElOtEh masyarakat:

Post a Comment

mari melabel

wanita (14) kasih (13) pedoman (13) kawan (11) mak ku syg (11) peringatan (11) sayang (11) cinta (9) makan2 (9) danial (8) LuRve (7) kawen (7) jalan2 (6) renungan (5) UtmSkudai (4) geram (4) kawen... (3) BKN 4284 (2) abah (2) atuk... (2) huhu (2) klakar (2) lelaki (2) palapes (2) perasaan (2) ramdhan (2) raya (2) rindu (2) tag (2) tensen (2) 28032010 (1) HIV (1) Rasulullah s.a.w (1) about 2 years ago.. (1) admire (1) anak (1) aurat (1) baby (1) besaQ (1) cikgu (1) comel (1) contest (1) dongeng (1) dot (1) esaimen (1) family (1) gemuk (1) gugur (1) hampir2 (1) hariTua (1) hipokrit (1) impian (1) jodoh (1) keliru (1) kiamat (1) konvo (1) kuciwa seketika... (1) mandi (1) mati (1) murtad (1) naseb2 (1) panduan (1) pantun (1) risik (1) rumah (1) rumate... (1) senyum (1) stalker (1) tunang (1) udang (1) ungu (1) wasiat (1)

cHUrpcHUrp

There was an error in this gadget

l o v e m e o r n o t

  © NOME DO SEU BLOG

Design by Emporium Digital